”Jag tycker att alla borde se den föreställningen eftersom man börjar tänka på saker man kanske inte tänk på innan. Jag förstår hur jobbigt det måste vara att lämna allt som betyder något för en, att komma till ett främmande land där man inte känner någon eller kan deras språk. Efter att man sett den föreställningen har alla något att tänka på”

Elev klass 8

”Jag sitter helt tårögd och rörd över de samtal jag nu haft med lärarna från de skolor vi varit på. De har varit helt lyriska! Vill att vi ska komma varje år! Att elever och lärare fått nya perspektiv, fått lära sig massor. De älskar materialet. De säger att det varit ett uppvaknande, att elever med olika bakgrunder och släktingar som själva har flytt har fått berätta och relatera till deras historier.”

– Helene Halling föreläsare Hej Sverige

”Jag har nyss sett er föreställning Personnummer XXXX på Unga Klara, och jag märker att jag inte kan koncentrera mig på mitt arbete, jag är fortfarande mitt i berättelsen som Bahareh berättade. Föreställningen var oerhört gripande, jag grät vid flera tillfällen. Även föreläsningen efter var gripande. Jag vill bara rikta mitt innerliga tack till er för denna upplevelse, jag kommer bära med mig detta. Tack!

Nyanländ elev från St Botviks gymnasium

”Ibland är det svårt att veta om det är bra att prata om det som gör ont eller om man bara gör det värre. Det finns en föreställning om att killar inte ska gråta som många försöker leva upp till. Tuffa killar som gråter bakom sin stängda dörr på nätterna nämndes i monologen, och det satt nog några i publiken som kände igen sig. Mobbningstemat var också viktigt. Jag har en tjej i klassen som har berättat inför hela klassen att hon blev mobbad på en tidigare skola. Dagen efter föreställningen och föredraget såg jag att klassens tuffaste kille gick och satte sig på den tomma platsen bredvid henne på morgonen och började småprata med henne. Pjäsen och föredraget tar upp viktiga ämnen och jag hoppas att många klasser får möjlighet att se dem. Jag gillar Unga Klara skarpt och hoppas att vi får komma tillbaka och se nya, spännande produktioner. Tack!”

Lärare från St Botviks gymansiums introduktionsklasser

”Jag har själv flytt till Sverige och jag ser det som mitt kall att i en ”helvit” skola kämpa mot rasism varje dag”

-Lärare som själv flytt som ung som efter föreställningen berättade för sina elever som alla satt och grät.

”På vår skola i Tyresö där föreställningen spelade har vi två killar som kommit ensamma och nyligen börjat på skolan. Efter att föreställningen var här började elever som inte tidigare brukade gå fram, gå fram till dem och prata. Elever satte sig bredvid dem och de har börjat ”high fiva” i korridoren. De nya killarna har verkligen kommit in i klassen. ”

-Lärare

 

”Jag blev rörd. Efter att jag sett och lyssnat ville jag hjälpa, jag ville göra skillnad.”

-Elev från Engelska skolan, Västerås

”Personligen tycker jag att det är det bästa ”färdiga” skolmaterial jag någonsin jobbat med och mina elever är verkligen engagerade på lektionerna”.

-Helena, lärare på Viksängsskolan i Västerås

”Om ni någon gång är på väg att ge upp eller känner att det ni gör kanske inte är så viktigt ändå…Läs detta! Ni gör skillnad och ni behövs.”

-Sophia, Lärare på Engelska skolan i Västerås

”I min klass har eleverna läst seriealbumet, jag har aldrig tidigare sett dem så engagerade under en lektion. De ville inte att det skulle ta slut.”

-Lärare

”Det finns något man kan göra, det finns hjälp och det är inte slut än.”

-Elev

”Det kan faktiskt vara någon som går i ens klass som vart med om det här, och man märker det inte, man kanske inte lägger så mycket uppmärksamhet på det personen som man borde göra. Det var en tankeställare för mig”

– Elev engelska skolan Västerås

Print Friendly, PDF & Email